Τράβα πίσω

Αυτοσχεδιασμοί με την ναυτιλία

του Θανάση Κουκάκη

Η επανασύσταση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, υπό τον τίτλο υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, δημιούργησε αρχικώς ικανοποίηση. Εντύπωση όλων ήταν ότι οι αρμοδιότητες της ναυτιλίας θα επέστρεφαν εκ νέου σε ένα υπουργείο και θα έπαυε ο πολυκερματισμός των τελευταίων μηνών. Ωστόσο, οι αρχικές προσδοκίες διαψεύσθηκαν.

Η κατάργηση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας πριν από περίπου 11 μήνες και η εκχώρηση των αρμοδιοτήτων του σε τρία διαφορετικά υπουργεία, προκάλεσε σοβαρά προβλήματα στην ναυτιλιακή κοινότητα. Αν και πρόθεση της Κυβέρνησης ήταν η ανατροπή ενός μοντέλου διοίκησης αναποτελεσματικού για τις σύγχρονες συνθήκες και ανάγκες, στο οποίο κυριαρχούσε ο στρατιωτικός χαρακτήρας οργάνωσης, τελικά η δομή που επελέγη περιέπλεξε τα πράγματα και δυσχέρανε την άσκηση της ναυτιλιακής πολιτικής.

Οι φορείς της ελληνικής ναυτιλίας ανέδειξαν τς δυσλειτουργίες, υπεστήριξαν με επιχειρήματα την ανάγκη επανασύστασης του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και τελικώς πέτυχαν την σύσταση του υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας. Ωστόσο, από ό,τι διαφαίνεται το νέο υπουργείο δεν ενσωματώνει όλες τις αρμοδιότητες που είχε στο χαρτοφυλάκιό του μέχρι τον Οκτώβριο του 2009 το παλαιό υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας. Παράλληλα, οι αυτοσχεδιασμοί στο σκέλος της σύνδεσης του Λιμενικού Σώματος με την ποντοπόρο ναυτιλία συνεχίζονται.

Η αρχική πολιτική απόφαση για διαχωρισμό του πολιτικού και στρατιωτικού προσωπικού του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, κατέδειξε πως η εξειδίκευση του Λιμενικού Σώματος σε μια σειρά από ζωτικά για την λειτουργία της ναυτιλίας θέματα, δημιουργούσε δυσαναπλήρωτα κενά στην άσκηση της ναυτιλιακής πολιτικής. Το ζήτημα αυτό αναδείχθηκε από τις εφοπλιστικές ενώσεις και τους ναυτιλιακούς φορείς εγκαίρως, αλλά η κυβέρνηση δεν προχώρησε στις σχετικές διορθώσεις, διατηρώντας το Λιμενικό υπό την σκέπη του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.

Οι εφοπλιστικές ενώσεις επανήλθαν την προηγούμενη εβδομάδα ζητώντας την πλήρη επανίδρυση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Με σειρά ανακοινώσεων η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος, η Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου και ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, επεσήμαναν πως οι κυβερνητικοί πειρασματισμοί δημιουργούν μεγάλη δυσλειτουργία και ανασφάλεια στον κλάδο της ναυτιλίας και προειδοποίησαν για τις αρνητικές εξελίξεις στην ελληνική σημαία, στην περίπτωση που το Λιμενικό Σώμα δεν ενταχθεί στο νεοσυσταθέν υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων.

Αν και τα Προεδρικά Διατάγματα που προσδιορίζουν τις αρμοδιότητες κάθε υπουργείου μετά τον ανασχηματισμό δεν έχουν εκδοθεί ακόμη –και για τον λόγο αυτό η νέα ηγεσία του υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας δεν ορκίσθηκε με την υπόλοιπη Κυβέρνηση, πιθανολογείται ότι το Λιμενικό Σώμα θα παραμείνει στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και τα άκρως ειδικευμένα στελέχη του σε θέματα ναυτιλίας θα αποσπώνται στο υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων.

Περισσότερο προβληματίζει η επιλογή της κυβέρνησης να γυρίσει επιδεικτικά την πλάτη στην ελληνική ναυτιλία, τον μόνο αιμοδότη της εθνικής οικονομίας που στο επτάμηνο έχει φέρει στην χώρα συνάλλαγμα ύψους 9,2 δις ευρώ. Παραδόξως, αντί να εισακούσει τους θεσμικούς φορείς και να επιδιώξει την συνεργασία με τους εκπροσώπους του ναυτιλιακού κόσμου, η Κυβέρνηση κόβει τους διαύλους επικοινωνίας. Σε περίοδο μάλιστα που οι εφοπλιστικές ενώσεις εμφανίζονται διατεθειμένες να βοηθήσουν με την πλούσια εμπειρία τους το νέο υπουργείο, συμβάλλοντας στην γρήγορη αποτύπωση των προβλημάτων και των εκκρεμοτήτων.

Ενδεικτικά, εάν την τελευταία δεκαετία είχαν υιοθετηθεί οι προτάσεις των θεσμικών φορέων της ελληνικής ναυτιλίας, η ναυπήγηση και η επισκευή πλοίων στην Ελλάδα θα είχε γίνει πιο ανταγωνιστική, η λειτουργία του Πειραιά ως ναυτιλιακού κέντρου θα είχε εξελιχθεί με ταχύτερο ρυθμό, η λειτουργία της ίδιας της ελληνικής δημόσιας διοικήσεως θα είχε βελτιωθεί σημαντικά και πολλοί νέοι θα εύρισκαν εργασιακή διέξοδο στην πλέον ανταγωνιστική βιομηχανία της χώρας.

Όσο το κράτος εξακολουθεί να αυτοσχεδιάζει και να νομοθετεί με πρόχειρο και αποσπασματικό τρόπο, τα προβλήματα θα διογκώνονται. Αντιθέτως εάν συνεργασθεί με τους επαγγελματίες της ναυτιλίας, τότε το τελικό αποτέλεσμα θα εξυπηρετεί το εθνικό συμφέρον.

ΕΣΤΙΑ / Τρίτη, 21 Σεπτ. 2010

~

Η Ελλάδα είναι η ΠΡΩΤΗ ΧΩΡΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ στην Ναυτιλία. Κι όμως, όταν ο τόπος κάνει σχέδια, το ΠΑΣΟΚ γελάει… Απίστευτη και πάνω από όλα τόσο προκλητικά σκόπιμη προσπάθεια να καταστραφεί ό,τι έχει απομείνει όρθιο και ελπιδοφόρο.

Και καλά το ΠΑΣΟΚ, η γνωστή μάστιγα με τα σαπιοκάναλα της ενοχής, οι υπόλοιποι πολιτικοί φορείς του τόπου γιατί δεν βγαίνουν στα κεραμίδια να φωνάξουν για αυτό το πρωτοφανές σκάνδαλο;

Αλλά όταν ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, ο γνωστός κουμπάρος του γνωστού εθνικού προμηθευτή, κάνει μέσα στη Βουλή τέτοιες δηλώσεις, όταν ο ίδιος ο καθρέφτης της κοινωνίας είναι τόσο αποκαλυπτικός, τι σου έχει μείνει να ελπίζεις;

ΥΓ: Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, υπό την σκέπη του οποίου βρίσκεται πλέον το Λιμενικό είναι ο γνωστός Παπουτσής του Σάμινα;

Advertisements

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.