Νικόλας Σπανός

Γεννήθηκε στην Ελλάδα, όπου σπούδασε αρχικά τραγούδι με την Ελένη Λιώνα και τον Άρη Χριστοφέλλη. Συνέχισε τις σπουδές του στο μεταπτυχιακό τμήμα του University of Maryland School of Music στις Η.Π.Α. με καθηγήτρια τη Linda Mabbs, soprano (τραγούδι) και τον Leon Major, σκηνοθέτη (σκηνική παρουσία), με υποτροφία του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής» Αθηνών καθώς και του ίδιου του πανεπιστημίου, απ’ όπου αποφοίτησε με Master’s Degree στον τομέα Voice / Opera Performance. Είναι επίσης κάτοχος πτυχίων Ανώτερων Θεωρητικών (Αρμονία και Αντίστιξη) από το Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης, τάξη Ν. Σολομωνίδη. Υπήρξε ενεργό μέλος πολλών σεμιναρίων με καθηγητές όπως ο Kurt Equiluz, η Delores Ziegler, η Anna Tomowa – Sintow και ο Michael Chance. Το 2007 και το 2008 δίδαξε Μπαρόκ ερμηνεία και τεχνική τραγουδιού στο Μουσικό Χωριό – Άγιος Λαυρέντιος. Το 2006 ίδρυσε το «Φωνητικό Σύνολο Τρισεύγενη Καλοκύρη» το οποίο και διευθύνει έκτοτε.

 

 

Έχει διακριθεί για τη συμμετοχή του σε όπερες αλλά και σε ορατόρια και ρεσιτάλ. Τόσο ο ελληνικός όσο και ο διεθνής Τύπος έχουν αναφερθεί ευνοϊκότατα για την φωνητική και σκηνική παρουσία του, με φράσεις όπως «μεγαλη αποκάλυψη», «τραγούδι μελωδικό και απαλό, αλλά χρωματισμένο με πάθος», «συγκινητική τρυφερότητα και υποδειγματική μουσικότητα», «εντυπωσιακή, άψογη τεχνική και εκφραστική καθαρότητα», «ηδύφωνος κόντρα τενόρος». Το γαλλικό περιοδικό όπερας “Opèra International” αναφέρεται στη φωνή του ως «αναπάντεχα δυνατή για το είδος» και μιλά για «μουσική ευτυχία», ενώ άλλο περιοδικό (L’opèra) εξαίρει το «γλυκό χρώμα, όμορφο legato και ικανότητα διάνθισης, τα οποία συμβαδίζουν με πειστική ηθοποιία». Αναφορές στον γερμανικό και ιταλικό Τύπο μιλούν για «γλυκειά φωνή γεμάτη έκφραση» και «μουσική ευφυία, η οποία προσφέρει άψογο έλεγχο στις τεχνικές του ικανότητες». Η εφημερίδα Washington Post τον αποκάλεσε «ασυνήθηστο κόντρα τενόρο».

Έχει συνεργαστεί με νέους έλληνες συνθέτες τραγουδώντας έργα τους (Γ. Κουρουπός, Δ. Καμαρωτός, Κ. Σελαμσής, Γ. Κουμεντάκης) αλλά και ξένους (D. Soldier, M. Rosano), καθώς και με ορχήστρες όπως η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, η Δημοτική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, η Ορχήστρα των Χρωμάτων, η Συμφωνική Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας της Δανίας, η Bach Sinfonia (Η.Π.Α.), καθώς και με μικρότερα σύνολα παλιάς μουσικής στην Ελλάδα και τις Η.Π.Α., οπως οι «Ex Silentio» και οι «Latinitas Nostra». «Ενας θαυμάσιος, παθιασμένος και αρρενωπός Αρσαμένης», συμμετείχε στην όπερα του G. F. Händel “Ξέρξης” στην Εθνική Λυρική Σκηνή τον Ιανουάριο του 2002 (και το Δεκέμβριο του 2003 σε επανάληψη), ενώ τον Οκτώβριο του 2002 εμφανίστηκε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών συμμετέχοντας στην οπερα του Richard Strauss “Die Frau ohne Schatten” (“Η γυναίκα δίχως σκιά”, ρόλος “Der Hüter der Schwelle”) δίπλα σε ονόματα διεθνούς εμβελείας όπως ο Michael Schønwandt, η Inga Nielsen, η Eva Marton και η Marilyn Zschau. Επίσης, τον ίδιο μήνα εμφανίστηκε στο Μέγαρο Αθηνών, συμμετέχοντας στο Gala των υποτρόφων του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής». Τον Ιανουάριο του 2003 ερμήνευσε το ρόλο του Ruggiero στην όπερα “Orlando Furioso” του A.Vivaldi, στην Εθνική Λυρική Σκηνή, ενώ τον Ιούλιο του ίδιου έτους εμφανίστηκε ως Φιλοκτήτης στην όπερα του Händel “Oreste” (παραγωγή Νομαρχίας Κορίνθου) στην αρχαία Κόρινθο (σε επαναληψη, Ιανουάριος 2004, Ε.Λ.Σ.). Συμμετειχε επίσης στην ηχογράφηση της όπερας αυτής στη Γερμανία από τη δισκογραφική εταιρεία MDG. Το Μάρτιο του 2004 συμμετείχε στην όπερα του Györgi Ligeti “Le Grand Macabre” στην Εθνική Λυρική Σκηνή, ερμηνεύοντας το ρόλο του Πρίγκηπα ΓκοΓκό. Ακολούθησε κατόπιν ο πρίγκηψ Ορλόφσκυ στη «Νυχτερίδα» του J.Strauss στην Εθνική Λυρική Σκηνή και στην Όπερα Θεσσαλονίκης. Το 2006 ενσάσκωσε τον Ταμερλάνο στην ομώνυμη παραγωγή της όπερας του Händel από το Φεστιβάλ Αθηνών, ενώ το 2007 τραγούδησε το μέρος του ακολούθου (Page) στη «Σαλώμη» του R. Strauss, παραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης.

 

 

Για όλους τους παραπάνω ρόλους έχει αποσπάσει θερμές κριτικές από τον ελληνικό αλλά και το διεθνή Τύπο. Το Νοέμβριο του 2002 βραβεύτηκε από την Ένωση Ελλήνων Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής με Τιμητική Διάκριση ως «καλύτερος νέος τραγουδιστής της χρονιάς» για την ερμηνεία του στο ρόλο του Αρσαμένη («Ξέρξης»). Οι ρόλοι που έχει τραγουδήσει περιλαμβάνουν επίσης το Νέρωνα στη «Στέψη της Ποππαίας» του Claudio Monteverdi καθώς και τον Ορφέα στην όπερα «Ορφέας και Ευρυδίκη» του Christoph W.Gluck, όπως και αρκετούς ρόλους σύγχρονων συνθετών. Το οπερατικό του ρεπερτόριο κυμαίνεται από το πρώιμο Baroque μέχρι και ρόλους σε έργα 20ού αι., γραμμένους για τη συγκεκριμένη φωνή, όπως ο ρόλος του Oberon στο έργο του Benjamin Britten “Midsummer Night’s Dream”.

Νικόλας Σπανός

 

 

 

 

 

 

 

Το κανάλι για τον Νικόλα Σπανό στο yt.

 

 

 

 

Advertisements

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.